Tuesday, November 29, 2011

Marah.

" Sabar brader , sabar !! Apasal marah marah tak tentu pasal ni ? Bertenang ! Ketahuilah ! Sesungguhnya sabar itu adalah separuh daripada iman " .

Marah . Satu betuk emosi yang terjadi apabila seseorang itu tidak dapat mengawal perasaan tidak puas hati di dalam hati mereka . Apabila marah , darah panas yang mengalir di dalam tubuh akan mudah diresapi syaitan .

Setiap manusia meluahkan perasaan mereka dengan pelbagai reaksi berbeza . Semuanya bergantung kepada bagaimana kekuatan akal mengawal minda . Perasaan marah ini pula ada bagus dan tidak bagusnya . Ia adalah satu bentuk ekspresi yang kuat untuk membantah perlakuan yang kita tidak suka . Tapi , perlu cara yang bijak untuk mengawalnya .

Ada yang marah dengan cara merajuk .


Ada yang bila marah , suka duduk bersendirian , tak suka diganggu .

Ada yang menangis kuat kuat bila marah .

Ada yang berleter panjang bila marah .

Ada yang lepaskan marah dengan tumbuk dinding .

Ada yang lepaskan marah dengan tumbuk muka orang .

Ada yang bila kena marah , begitu bijak memendamkan perasaan , tapi melepaskan perasaan itu pada pihak yang tak bersalah .

Ada pulak yang selalu suka marah marah , tapi mampu mengawal perasaaan , sebab dia pun selalu kena marah .

" marah marah sambil nyanyi lagu Hindustan , hebat couple ni " , :D

Cuba belajar kuatkan minda , belajar mengawal marah dengan senyuman . Membalas kutukan dengan gurauan . Bertoleransi pada kebodohan dengan kebijaksanaan . Menerima hinaan dengan tak payah layan . Tapi , kalau kena tumbuk tak tentu pasal , mana lebih baik ? Sama sama bertumbuk masuk hospital atau sorang pergi saman hingga dapat duit juta jutaan .









" Bila perasaan marah menguasai diri , darah jadi panas , syaitan mudah meresap dalam badan . Bila syaitan sudah mengawal pemikiran , satu satunya jalan yang dia ingin bawa ialah ke arah kemusnahan . Oleh itu perbanyakkan istighfar dan berwuduk  Insyaallah , syaitan akan pergi " . - mama -








*sekian :)

No comments:

Post a Comment